Voda, sneh a ľad – zimný projekt
Vzdelávacie oblasti :
Človek a príroda
Človek a svet práce
Materiály a ich vlastnosti
Jazyk a komunikácia
Výkonové štandardy :
76 Identifikuje prvky počasia a realizuje krátkodobé pozorovania zmien v počasí.
92 Uvedie príklady, kde sa v prírode nachádza voda.
93 Pozná význam vody pre rastliny, živočíchy a človeka.
96 Opíše vybrané prírodné javy a podmienky zmeny ich fungovania na základe vlastného pozorovania a skúmania (svetlo a tiene, teplo a horenie, topenie a tuhnutie, vyparovanie, rozpúšťanie, zvuk, sila a pohyb).
148/ U2 Pomenuje základné vlastnosti predmetov.
Ciele :
Rozširovať poznatkový systém v téme počasia /vody – vnímať zmeny, vedieť ich pomenovať – námraza ,ľad atď..
Rozvíjať hmatové vnímanie a následné verbálne vyjadrenie
Rozvíjať pozorovacie schopnosti , podnecovať diskusné schopnosti na danú tému
Pomôcky :
IKT prezentácie , vedierko , nádoby na ľad, sklenený džbán , čaj , miska ,striekačky , modelovacia hmota , mince , kamene , podnos , obrusy ,vrecká na ľad ,pohár … atď.
Motivácia :
Prostredníctvom ITK prezentácii
Edukačné aktivity :
ITK prezentáciami sme sa s rôznymi skupenstvami vody , prečo sa voda mení na ľad prečo a kedy na paru atď.
Deti vymenovávali kde všade sa voda nachádza v prírode ,diskutovali sme o význame vody v prírode – pre rastliny ,živočíchy aj človeka.
Rozprávali sme sa o možnostiach ochrany vodných zdrojov ,riek a pod. – čo môžeme urobiť my pre prírodu a pre zachovanie vodných zdrojov – apelovala som na šetrenie vodou aj v MŠ pri umývaní zastaviť vodu a potom opäť pustiť (deti uvádzali ďalšie príklady : sprchovať sa namiesto plnej vani vody ,polievať dažďovou vodou záhradku, chodiť plávať do jazera namiesto bazénovej alternatívy doma atď.)
Vriaca voda
Deti pozorovali pokus vyparovanie – para ,kondenzovanie
Do džbánu sme na naliali vriacu vodu – stúpanie pary a následnú kondenzáciu kvapiek na stene džbánu .
Určovali sme vlastnosti vriacej vody : mútna od varu – časom sa stala čírou= priehľadnou
*/ vysvetlili sme si rozdiel medzi dymom a parou ,nové slová ako číra , kondenzácia ,vyparovanie atď. /
Do džbánu sme vložili kocku ľadu – pozorovali sme čo sa s ňou deje / postupne sa roztopila /
Ďalšie skúmanie spočívalo v tom ,že sme porovnávali či sa roztopí kocka ľadu skôr v džbáne alebo v dlani dieťaťa.
Vyskúšali sme dať roztopiť kocku ľadu do pohára so studenou vodou , do pohára s vriacou vodou ,do prázdneho pohára – pozorovali sme či sa roztopí najskôr vo vriacej vode ako deti správne predpokladali …
Diskusia o pokuse : prečo sa ľad skôr roztopí v teplej ako v studenej vode ,prečo sa skôr roztopil vo vode ako v dlani atď.
Nabádala som deti k vzájomnému počúvaniu sa , neprekrikovaniu sa.
Topenie snehu
Na pobyte vonku sme si do vedierka naložili sneh – všímali sme si jeho sfarbenie a štruktúru.
Sneh sme preložili do priehľadného vedierka a nechali sme ho roztopiť pri izbovej teplote .
Deti si ihneď všimli ,že roztopený sneh = špinavá voda – rozhovor o príčinách znečistenia ako aj o nevhodnosti konzumácie takéhoto snehu.
Diskusia o tom prečo sa sneh v triede roztopil ,ale vonku je ešte stále neroztopený /rozdielna teplota / .
Ľadová kocka
Pripravené kocky ľadu sme pozorovali a skúmali viacerými zmyslami – deti určovali vlastnosti ľadu / bez farby ,tvrdý ,klzký ,bez vône ,studený ,bez chute atď.
Pozorovali sme ako sa kocky zmenšujú vplyvom tepla – topenie .
Keď pevne zovrieš prsty k sebe kocka ti nespadne na stôl ,roztopená voda si ale cestičku nájde – pripomenuli sme si rozhovor o výskyte vody v prírode a o topení vody z hôr / nájde si cestičku ako pritiecť do potôčka atď..
Rozdielne vnímanie teploty – v dlani sa nám nezdala až tak studená ako na predlaktí , najstudenšie sme vnímali ruky na zátylku.
Ľadový poklad – tvrdosť ľadu
Do silikónových foriem sme na spodok umiestnili z modelovacej hmoty vymodelovanú guľku ,do ktorej sme upevnili mincu.
Pomocou striekačky sme naplnili formičky vodou a tie sme dali do mrazničky.
Na druhý deň sme si všímali rozdiely – voda zamrzla , stala sa tvrdou = ľad je pevný a tuhý.
Vo vode sme videli mincu v ľade ju nevidíme = je nepriehľadný.
Na pobyte vonku sme skúšali jednoduchým pokusom či je tvrdší ľad alebo kameň .
Zistenie : ľad je mäkší ako kameň – ľad rozbil kameň a my sme sa mohli opäť dostať k pokladu – peniažku 😊
Námraza – ľad – cencúle
Počas zimného obdobia a priaznivého počasia sme si na vychádzkach a pobyte vonku všímali zamrznuté mláky, cencúle i námrazu. Nezamrznutých mlákach sme skúšali kĺzanie. Cencúle sme porovnávali odhadom väčší – menší. Námrazu sme využili ako grafomotorickú variáciu / kreslenie paličkou, kameňom a pod. / Ľadovú vrstvu na schodoch a v okolí MŠ sme skúšali pomocou kameňov rozbíjať , ľadovú drť sme sa pokúšali opäť spojiť formovaním a teplom rúk – darilo sa nám.
Deti si prakticky vlastným skúmaním a pozorovaním rozšírili vedomosti o snehu , ľade a vode v prírode o jej rôznych podobách a vlastnostiach.