Zasadil som semienko /skleník / – jarný projekt
Vzdelávacie oblasti :
- Človek a príroda
- Človek a svet práce
- Jazyk a komunikácia
Výkonové štandardy :
- 156 Používa predmety dennej potreby v domácnosti a aj elementárne pracovné nástroje v dielni či záhrade
- 155Manipuluje s drobnými predmetmi a rôznymi materiálmi.
- 157Identifikuje suroviny potrebné na prípravu niektorých vybraných bežne používaných výrobkov.
- 93 Pozná význam vody pre rastliny, živočíchy a človeka.
- 73Odlišuje živé od neživých súčastí prírody.
- 75Uvedomuje si zmeny v prírode počas roka
- 77Identifikuje rôznorodosť rastlinnej ríše.
- 78Uvedie potravinový a technický úžitok niektorých úžitkových rastlín a húb.
- 79Rozpozná vybrané poľnohospodárske rastliny.
- 81Uvedie niektoré životné prejavy rastlín.
- 82Opíše podmienky zabezpečujúce klíčenie a rast rastliny.
- 6 Formuluje gramaticky správne jednoduché rozvité vety a súvetia.
Ciele :
- Viesť deti k pravidelnej starostlivosti o rastlinky
- Rozširovať poznatkový systém o rastlinách / pozorovať klíčenie ,rast , zalievať na pravidelnej báze – odpozorovať kedy treba poliať ,ochutnať dopestované rastlinky /
- Rozvíjať čuchové a chuťové vnímanie a následné verbálne vyjadrenie / žerucha a cesnak voňajú silno ,kôpor mi chutí atď. /
- Rozvíjať pozorovacie schopnosti , podnecovať diskusné schopnosti na danú tému
Pomôcky :
črepníky, lopatky, substrát ,semienka , skleník ,krhlička, obrus ,misky ,drevené špachtličky + menovky , odpadové kelímky
Motivácia :
Rozprávka o víle Jarke a jej pomocníkoch / ako na jar prírodu prebúdzali /
Aktivita – projekt :
Na stôl sme si pripravili obrus a postupne všetky pomôcky ,ktoré sme si pomenovali .
Do misiek sme nasypali rôzne semienka / žerucha ,cibuľa ,paštrnák ,zvončeky , cesnak ,kôpor ,mangold , saturejka / všímali sme si ich rôznorodosť – veľkosť ,vôňa
Črepníčky deti naplnili substrátom ,doň uložili semienka ,črepníčky sme umiestnili do skleníka ktorý zabezpečí semienkam dostatočné teplo potrebné pre rast.
Zalievanie prostredníctvom skleníkového systému – vodu dieťa nalialo do jarčeka z ktorého sa voda cestičkou dostala nad každý črepník / deti pozorne kontrolovali či sa do každého črepníka dostali kvapky vody.
Skleník sme umiestnili na slnečné miesto k oknu – rozhovor o ideálnych podmienkach pre rast / teplo ,slnko ,dobrá pôda ,voda a láskavé slovo /
Deti denne kontrolovali skleník či už sa nám čosi v črepníčkoch črtá , veľká radosť prišla do 3 dní keď nám ako prvá vykukla žerucha /nemohli sa dočkať kedy ju budú môcť ochutnať /zároveň perfektná priebežná motivácia.
Do týždňa nám postupne začali klíčiť aj ostatné semienka a postupne sa z nich stávali rastlinky / pozorovanie rôzneho tempa rastu /
Keď už boli rastlinky veľké na skleník presadili sme ich do „odpadových kelímkov “ – poukázanie na znovupoužívanie odpadového obalového materiálu – recykláciu .
Z Boni Fructi nám poskytli jahodové sadeničky ,tie sme tiež zasadili a pozorovali ich rast, deti samé pripomínali zalievanie / tešili sa na úrodu .
Dopestované rastlinky deti ostrihali a ochutnávali – priebežne napr.na chlebík s nátierkou.
Rozprávali sme si o využití jednotlivých druhov v gastronómii / žerucha na chlebík , kôpor do polievok, mangold na prívarok či šalát , saturejka výborná proti nadúvaniu na mäsko napr. atď. /
Deti si osvojili schopnosť pravidelnej starostlivosti o rastlinky, mali možnosť pozorovať rast ,vôňu i chuť rôznych rastlín.
Zvončeky nám budú zdobiť okno až do jesene.
Projekt sme realizovali od marca do mája .