Maškrta pre vtáčiky
Vzdelávacie oblasti :
ČaP – Živočíchy
Výkonové štandardy :
84/ U1 Vie, že všetky živočíchy potrebujú vzduch, vodu a potravu.
82/ U2 Vie, že rôzne druhy živočíchov vyžadujú pre svoj život rôzne druhy potravy.
86/ U2 Na základe pozorovania identifikuje rozdiely medzi živočíchmi v potrave, ktorú rôzne živočíchy pre svoj život potrebujú
88 Opíše spôsoby starostlivosti o niektoré živočíchy.
Ciele :
Pestovať u detí pozitívne a ochranárske postoje k prírode
Posilňovať schopnosť riešiť kognitívne úlohy alebo problémy individuálne
Viesť deti k dbaniu o čistotu okolia počas práce aj po nej
Oboznámiť sa s názvami aj menej známych potravín vhodných pre vtáctvo
Pomôcky :
Obr. materiál , ITK prezentácie ,PL
Rôzne potraviny vhodné pre vtáctvo ,tuk ,hrniec, miska , motúz atď….
Motivácia :
Rozprávkou Zimná veveričia chalúpka – prostredníctvom príbehu sa deti dozvedeli ako sa pripravujú zvieratká v lese na zimu / chystanie zásob ,brlohu atď. /
Na ITK sme si pozreli prezentácie o vtákoch a ďalších zvieratách vo voľnej prírode počas zimného obdobia.
Porozprávali sme si o lesníkoch a ich starostlivosti o zver, ale aj o spôsoboch ako sa môžeme aj my pričiniť o zlepšenie zvládnutia zimy zvieratkám.
Edukačná aktivita :
Výroba maškrty pre vtáčiky
Do priehľadného boxu sme si pripravili rôzne druhy potravín vhodných pre vtáčiky a to napr. : slnečnica , špalda ,pšenica , kukurica ,tekvicové jadierka ,vlašské orechy ,mandle ,lieskovce, hrozienka ,brusnice ,chia semienka ,proso ,ľanové semienka , sezam ,sušené jablká ,sušený kokos atď. Do hrnca sme vložili tuk . OBR1
Deti si ich pozorne prezreli a mnohé z nich vedeli aj pomenovať s názvami ostatných – menej známych sme sa oboznámili.
Z tejto zmesy sme odobrali do misky ,pridali sme špaldovú krupicu a dôkladne premiešali. OBR c 4
Deti si pripravili motúziky s menom ktorý si každé dieťa vložilo do muffinového košíka . Vysvetlili sme si prečo je papierový košík vhodný na zavesenie do prírody / rozložiteľnosť je rýchlejšia ako napr. pri plastovej miske / . OBR 5
Do košíka si deti lyžicou naložili zmes z misky. OBR 6
Roztopeným tukom sme zaliali zmes v košíčkoch a nechali zatuhnúť. OBR 2 -3
Deti si maškrty pre vtáčikov zobrali domov ,kde rovnako ako aj na ŠD pozorovali prílet vtáctva a vyzobkávanie jednotlivých chutných kúskov.
OBR 7
Do kŕmidiel na ŠD sme pravidelne dopĺňali zmes z priehľadného boxu a všímali si čo vtáčikom chutí najviac / hrozienka, jablká, brusnice, kokos a orechy.
Často sme aj z triedy videli ako prilietajú sýkorky ,drozdy a pochutnávajú si na nami vyrobených maškrtách.
Záver :
Spoločné upratovanie deti veľmi bavilo.
Deti sa oboznámili s názvami aj menej známych potravín vhodných na zimné prikrmovanie vtáctva.
Pozorovali sme vtáctvo kŕmiace sa na ŠD /aj doma /
Viedli sme rozhovory o starostlivosti a pomoci zvieratkám v zimnom období.
Kŕmidlá sme dopĺňali od októbra do mája.