Výchovno-vzdelávací cieľ: Opísať vybrané prírodné javy a podmienky ich fungovania na základe vlastného pozorovania a skúmania – rozpúšťanie potravinárskej farby, miešanie kvapalín, pozorovanie vplyvu saponátu na povrch kvapalín.
Pomôcky: voda (4-krát 10 ml), potravinárska farba v prášku (4 druhy), mlieko (100 ml), saponát (na umývanie riadu), vatové tyčinky, kvapkadlá (4 ks), misky, lyžica, kadičky.
Na spestrenie týždňa s témou „Farby a tvary okolo nás“, som si pripravila niekoľko pokusov a jeden z nich sú aj „Farby v mlieku“.
Postup práce:
- Najprv som nasypala do kadičiek potravinársku farbu. Potom deti pridali k farbe vodu, premiešali a pozorovali rozpúšťanie farby vo vode. Deti som upozornila, že sýtosť vzniknutého roztoku závisí od množstva pridanej potravinárskej farby v prášku.
- Na dno misiek som naliala mlieko (asi do výšky 1 cm). Deti skúmali vlastnosti mlieka, rozprávali sme sa o jeho význame.
- Potom deti nakvapkali do mlieka po päť kvapiek zafarbenej vody. Pozorovali, čo sa udialo. Mlieko sa začalo farbiť.
- Vatovou tyčinkou namočenou do saponátu sa deti opatrne dotýkali hladiny mlieka i farebných škvŕn. Pozorovali sme ako saponát vplýva na povrch kvapalín.
A čo sa udialo? Saponáty znižujú povrchové napätie kvapalín, a preto dochádza k rozptýleniu farbiva po celom povrchu mlieka.
